امروزه چاقی و اضافه وزن یه مشکل جهانیه…
یه متخصص تغذیه درباره اشتهازدایی بعضی افراد گفت: کارکرد اشتها عوامل زیادی داره که بخشی از اونا جنبه فیزیولوژیک و یه سریای دیگه جنبه روحی روانی دارن و باید دو معنی گرسنگی و اشتها رو جدا از هم در نظر گرفت.

مجید کاراندیش اعلام کرد: گرسنگی و اشتها دو پدیده متفاوت هستن. گرسنگی وقتی احساس می شه که بدن ما نیاز به انرژی داره و این حالت بیشتر جنبه فیزیولوژیک داره، ولی اشتها وقتی احساس می شه که فرد به مصرف یه ماده غذایی خاص تمایل داره. اشتها، همیشه براساس نیاز بدن نیس بلکه تنها ممکنه به دلیل احساس تمایل، یه ماده خاص غذایی رو مصرف کنیم. : در حالت اشتها، یه احساس و تجربه خاص موجب می شه که افراد در زمانایی نسبت به بعضی غذاها تمایل داشته باشن.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اهمیت رعایت تعادل غذایی، اضافه کرد: باید غذایی مصرف کنیم که نیاز بدن ما رو در درازمدت تامین کنه، چون غذای مصرفی، تعیین کننده وزن بدنه. اگه در درازمدت، بیشتر از مقدار لازم بدن، انرژی دریافت شه وزن بدن افزایش پیدا می کنه و هم اینکه اگه بدن دریافت انرژی کمتری داشته باشه، وزن کم میشه.

کاراندیش گفت: امروزه چاقی و اضافه وزن یه مشکل جهانیه، در بعضی از کشورها بیشتر از ۶۰ درصد بزرگسالان اضافه وزن دارن یا چاق هستن و با در نظر گرفتن افزایش اطلاعات عمومی درباره چاقی، خیلی از آدما به دنبال راه های مختلفی هستن تا وزن خود رو کم کنن به طور مثال میشه از به کار گیری داروهای لاغری نام برد در بیشتر از ۱۰۰ سال گذشته داروهای مختلفی واسه کاهش وزن معرفی شدن که پس از یه مدت با مشاهده مشکلات جانبی شدید، ممنوع و از بازار جمع آوری شدن.

: الان مطمئن ترین راه کاهش وزن، تغییر روش زندگی و رژیم غذایی مناسب و کاهش دریافت انرژی همراه با فعالیت بدنی و ورزشیه.

این متخصص تغذیه گفت: هر چند بازار پر از مکملا و داروهاییه که ادعای کاهش اشتها و کاهش وزن دارن، الان سازمانای معتبر با قطعیت، دارویی رو واسه کاهش اشتها به صورت مجاز اعلام نکرده ان. آخرین مورد هم که تا سال ۱۳۸۹ به عنوان کاهنده اشتها به صورت مجاز معرفی و مصرف می شد با مشاهده آسیب جانبی بسیار شدید در بعضی از افراد، ممنوع شد.

کاراندیش گفت: افراد واسه کاهش اشتها باید راه هایی رو انتخاب کنن که آسیبی به اونا نرسونه؛ به این منظور باید غذاهایی رو که حجم معده رو اشغال و اشتها رو کاهش میدن مصرف شن. در این مورد، مصرف گروه سبزیا به دلیل حجم تقریبا زیاد و انرژی کم، موجب پر شدن معده می شه و در آخر کاهش اشتها رو به دنبال داره. ایشون اضافه کرد: هم اینکه مصرف مقدار کافی آب مخصوصا قبل از وعده های غذایی و یا وقتی که فرد به غذاهای خاص مانند کیک و شیرینی اشتها داشته باشه، می تونه موجب کاهش اشتها شه.

منبع : ایسنا

جمع آوری سلامت اکاایران