یکی از خوردنیای مورد علاقه ایرانیان که تقریباً میشه گفت بیشتر ایرانیان اونو سر سفره هاشون میذارن،دوغه.حالا ما یه نوع دوغ داریم به نام دوغ کفیر که حاصله از قارچ کفیره و خواص زیادی داره.این دوغ بطور سحر آمیزی ویژگیای مثبتی واسه بدن داره و به طول عمر هر انسانی میتونه کمک کنه.

سوال : وزنم ۴۵ کیلوگرمه. در سن ۲۴ خیلی از لاغری رنج می برم،لطفا برنامه غذایی رو بگید که منتهی به چاقی ام شه.

دکتر محمد حسن انتظاری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به این سوال جواب داده :

واسه لاغری علل زیادی هست

مسایل خیلی از نظم وعده های غذایی و اندازه انرژی مصرفی گرفته تا دچار شدن به کم خونی یا وجود انگل در بدن می تونه در لاغربودن اثر داشته باشه پس لازمه در مرحله اول حتما به یه متخصص تغذیه مراجعه کنین تا وضعیت سلامت و غذاخوردنتان بررسی شه. خیلی از آدمایی که وزن کمی دارن می گن که با مصرف دارو خیلی راحت می تونن وزن اضافه کنن درحالی که مصرف هیچ گونه دارویی واسه کاهش یا حتی زیاد شدن وزن بدن، بدون تجویز متخصص پیشنهاد نمی ‏شه چون این کار می ‏تونه مشکلات سوئی بر سلامت بدن داشته باشه.

کلا واسه افزایش وزنتون پیشنهاد می شه حتما وعده های غذایی خود رو سر ساعت مشخص و مشخص استفاده کنین.

در طول هفته بعضی وقتا در وعده صبحونه، حلواارده بخورین. واسه میان وعده شکلای جور واجور دسر، بستنی، ماست و شیر پرچرب، شیرموز و مغزها رو بذارین. در واقع میان وعده ‏های شما می ‏تونه مغزها و لبنیات پر چرب باشه.

حتما به غذاهای خود مقداری روغن زیتون اضافه کنین. پیشنهاد می شه واسه یه مدت کوتاه تا رفع مشکل لاغری تون، هنگام خوردن غذا به جای آب، آبمیوه طبیعی بخورین چون هم اشتهاآوره و هم کالری دریافتی تون زیاد می شه.

هم اینکه پیشنهاد می شه نیم کیلوگرم گردو رو به صورت آسیاب در بیارین و اونو به سالاد، ماست، کوکو، سوپ و پنیری که می خورید، اضافه کنین. در صورتی هم که سابقه چربی خون یا مشکلات قلبی-عروقی در خونواده تون وجود نداره، می تونین شیر و ماست با درصد چربی بالا جفت و جور و استفاده کنین.

در وعده ناهار با غذای اصلی، ماست پرچرب یا چکیده یا بعد از خوردن ناهار، بستنی، کافه گلاسه یا ژله بخورین. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، لازمه حتما در برنامه غذایی تون ۵ گروه غذایی رو بذارین.

بهتره نوع پنیر مصرفی تون، پنیر لیقوان، چدار، گودا یا تبریز باشه و از مصرف غذاهای آبکی موقتا دوری کنین و اگه تمایل دارین برنج بخورین بهتره بیشتر به صورت ته چین، کباب ترکی، چلوگوشت، چلومرغ و… که حجم کم ولی پرکالریه، بخورین تا اینکه برنج همراه با خورش باشه.

سالاد کمتری بخورین و به جای اون در کنار غذا زیتون بذارین. حتما آب بدن رو از راه مصرف آبمیوه یا دوغایی مثل دوغ کفیر که ارزش غذایی بالایی داره و اشتهاآوره، تامین کنین. برخلاف اینکه به افراد دچار اضافه وزن یا چاق پیشنهاد می شه، همراه با غذا مایعات نخورن شما می تونین موقتا تا رفع مشکلتون همراه با غذا، از نوشیدنیایی که گفته شد (یعنی کفیر و آبمیوه طبیعی و حتی ماءالشعیر بخورین. نوشیدنیا اشتها رو زیاد می کنه و به خاطر همین مصرف اونا به افراد چاق خیلی پیشنهاد نمی شه. رعایت این موارد می تونه در زیاد شدن وزن اثر داشته باشه.

منبع :